ASREK toteutuu – tee nämä valmistelut

ASREK on nyt viralliselta nimeltään osakehuoneistorekisteri ja sen käyttö alkaa suunnitellusti 1.1.2019. Ensimmäiseksi on tärkeää varmistaa, että asunto-osakeyhtiön kaikki tiedot ovat oikein kaupparekisterissä.

Osakehuoneistorekisteri kokoaa kaikki asunto-omaisuuden omistustiedot samaan paikkaan. Rekisterin kokoamisessa ja tietojen tarkistamisessa isännöitsijät ja taloyhtiöiden puheenjohtajat ovat keskeisessä asemassa.Isännöitsijöiden ja taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajien tiedot haetaan kaupparekisteristä, minkä jälkeen he saavat asiointivaltuudet rekisteriin. Siksi nyt on tärkeää, että tiedot kaupparekisterissä ovat ajan tasalla, kertoo johtava asiantuntija Paavo Häikiö Maanmittauslaitokselta.

Kaikki taloyhtiöt kontaktoidaan

Häikiö kertoo, että Asrek-asiassa lähestytään isännöitsijöitä ja taloyhtiöitä käyttäen hyväksi muun muassa Isännöintiliiton verkostoja.

– Isännöintiliiton kanssa on tästä ollut jo rakentavaa keskustelua. Avainasemassa ovat myös muut järjestöt, kuten Kiinteistöliitto ja Kiinteistövälitysalan keskusliitto. Kaikkia kanavia yritetään käyttää, jotta tavoitetaan kaikki taloyhtiöt.

Varsinainen asiointi osakehuoneistorekisterissä tapahtuu suomi.fi-tunnistuksen avulla. Häikiön mukaan ennen vuodenvaihdetta 2019 pitäisi valtuuttaa tarvittava toimistohenkilökunta osakehuoneistorekisterin käyttöön, jotta isännöitsijätoimisto voi tehdä tietojen tarkistamisen.

Tietojen tarkistaminen voidaan tehdä joko osakehuoneistorekisteriin valmiiksi kootun tiedon perusteella tai siirtää isännöintijärjestelmästä. Jälkimmäinen vaihtoehto edellyttää, että tiedot isännöintijärjestelmässä ovat kunnossa ja ohjelmistoihin on toteutettu tarvittavat välineet tuottaa aineisto osakehuoneistorekisterille.

Taloyhtiön vastuu osakeluettelon ylläpidosta päättyy

Vuoden 2019 alun jälkeen isännöitsijöiden tehtävänä on osakehuoneistorekisteriin tuotetun osakeluettelon tarkistaminen.

– Tämä kannattaa tehdä niin pian, kun se on mahdollista. Tarkistamisen jälkeen taloyhtiön vastuu osakeluettelon ylläpidosta päättyy, joten se vähentää isännöitsijän työmäärää, eikä hänen enää tarvitse esimerkiksi selvittää vaikeita perintösaantotilanteita, Häikiö painottaa.

Tulevaisuudessa omistajamuutokset kirjataan automaattisesti osakehuoneistorekisteriin. Rekisteri myös mahdollistaa mm. vakuuksien hallinnan ja sähköisen asuntokaupan. PRH:lla on käynnissä projekti, jonka mukaan vuodesta 2019 alkaen kaikkien uusien asunto-osakeyhtiöiden tiedot ovat osakehuoneistorekisterissä eikä niille enää paineta osakekirjoja.

Hankkeesta on vastuussa maa- ja metsätalousministeriö.

Facebook
Twitter
LinkedIn