Sähköinen asunto-osakerekisteri nytkähti eteenpäin

16.05.2017

Sähköisen asunto-osakerekisterin toteutus on nyt käynnistynyt. Vuonna 2019 perustettaville uusille asunto-osakeyhtiöille ei enää paineta osakekirjoja ja vuonna 2025 Suomen kaikki asunto-osakeyhtiöt ja osakehuoneiston tiedot ovat sähköisessä rekisterissä.

– Nyt luodaan käytännön edellytyksiä erilaisille asuntojen vaihdantaan ja vakuushallintaan liittyvien prosessien sähköistämiselle. Kattava ja ajantasainen rekisteri tulee helpottamaan kaikkia tahoja, jotka ovat asumisyhteisöjen hallinnan ja rahoituksen kanssa tekemisessä, kertoo innovaatiojohtaja Antti Kosonen.

Ei enää paperien siirtelyä

Taloyhtiöiden toimintaa uusi rekisteri sujuvoittaa, kun kaikki keskeiset tiedot ovat saatavilla ja välitettävissä standardimuodossa. Esimerkiksi paperimuotoisen isännöitsijätodistuksen liikuttelu loppuu. Todistus voidaan antaa palvelun kautta sähköisesti, jolloin se on kiinteistövälittäjän tai pankin käytettävissä.

– Voittajia ovat myös osakkaat, joiden kustannukset kaupankäynnistä tai luoton järjestelystä alenevat, Kosonen sanoo.

Isännöitsijän velvollisuudet muuttuvat

Kososen mukaan suurin yksittäinen hyöty isännöitsijöille on se, että velvollisuus osakeluettelon ylläpitämiseen poistuu, kun tiedot ovat rekisterissä aina ajan tasalla. Lisäksi poistuvat mm. maksetun varainsiirtoveron valvominen sekä perintösaantojen selvitykset ja niiden kirjaaminen. Nämä tiedot tulevat viranomaisilta suoraan rekisteriin.

Mahdollistaa sähköisen asuntokaupan

Uusi sähköinen rekisteri kokoaa kaikki asunto-omaisuuden omistustiedot samaan paikkaan. Se mahdollistaa mm. vakuuksien hallinnan ja sähköisen asuntokaupan. Rekisteri myös mahdollistaa uusien asuntoihin ja yhtiöihin liittyvien digitaalisten palvelujen kehittymistä.

Hanke on osa hallituksen Digitalisoidaan julkiset palvelut -kärkihanketta. Vetovastuussa on maa- ja metsätalousministeriö.