Voiko taloyhtiö periä ylimääräisiä maksuja asukkaalta, joka vie jätekatokseen ongelmajätteitä tai muuta kuin talousjätettä?

Mitä tehdä, jos asukas vaikeuttaa toistuvasti taloyhtiön arkea tuomalla jätekatokseen sinne kuulumatonta roinaa?

Taloyhtiö on jätelain nojalla velvollinen keräämään jätteensä. Jätelaki toimeenpannaan osittain alue- ja kuntakohtaisin määräyksin. Käytännössä jätehuollon järjestäminen on taloyhtiössä hallituksen ja isännöitsijän vastuulla. Taloyhtiön asukkaat ovat luonnollisesti velvollisia noudattamaan yhtiön jätehuollon sääntöjä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, ettei jätteenkeräyspisteelle saa viedä sinne kuulumatonta jätettä tai romua. Jätteenkeräyspisteelle kuulumaton tavara nostaa yhtiön jätehuoltokustannuksia, sillä jätteenkeräysyhtiöt tyypillisesti perivät vaarallisen jätteen tai muun romun keräämisestä ylimääräisiä kustannuksia. 

Taloyhtiö puolestaan kattaa jätemaksut hoitovastikkeella. Yhtiö voi kuitenkin periä myös korvauksia yksittäiseltä osakkaalta tai asukkaalta, jos joku jättää jätetiloihin sinne kuulumattomia esineitä ja jätteenkeräysyhtiö perii yhtiöltä ylimääräisiä kustannuksia.

Laskun lähettäminen talossa asuvalle edellyttää kuitenkin, että kaikille asukkaille on kerrottu selvästi, mitä tavaraa roskakatokseen saa jättää ja mitä ei. Lisäksi asukkaiden pitää olla tietoisia siitä, että yhtiö voi vaatia korvauksia jätepisteen väärinkäytöstä. Yhtiöllä pitää myös olla näyttöä vahingon aiheuttajasta, esimerkiksi valvontakameran kuva tai naapurin silminnäkijähavainto.

Jaa kirjoitus

Facebook
Twitter
LinkedIn