Asukkaan roina aiheuttaa tulipaloriskin – mitä taloyhtiön tulee tehdä?

Jaa kirjoitus
Facebook
Twitter
LinkedIn

Turvallisuus on taloyhtiössä kaikkien yhteinen asia, ja siksi mahdollisiin vaaratekijöihin on tärkeää puuttua ajoissa. Mitkä ovat taloyhtiön askelmerkit, kun huoneistossa havaitaan roinan aiheuttama tulipaloriski?

Palovaroittimia koskevan uuden lain voimaantulon myötä taloyhtiöissä saatetaan huoneistokäynneillä havaita aiempaa useammin hälyttävän suuria tavaramääriä. Ongelman taustalla voi olla moninaisia syitä, kuten asukkaan vanhuuteen liittyvät fyysiset rajoitteet, päihdeongelmat tai pakonomainen keräily eli hamstraus. Aihe on herkkä eikä helppoja ratkaisuja välttämättä löydy.

– Tästä huolimatta taloyhtiön on tärkeää ryhtyä välittömästi toimiin, sillä tavarapaljous lisää paloriskiä ja vaikeuttaa liikkumista hätätilanteessa. Siivottomuus puolestaan houkuttelee tuholaisia, aiheuttaa hajuhaittoja ja voi peittää alleen kiireellistä korjausta vaativia vaurioita, Kuhanen, Asikainen & Kanerva Oy:n asianajaja Mikko Ravi sanoo.

Pelastuslaki lähtee siitä, että rakennuksen omistajan ja haltijan on huolehdittava siitä, että tulipalon vaara rakennuksessa on vähäinen. Vastuuseen kuuluu myös tulipalojen ehkäisy ja poistumisreittien esteettömyys hätätilanteissa.

Palotarkastaja arvioi tulipaloriskin

Koska tavaramäärän liiallisuuden arviointi voi olla hankalaa, paloturvallisuusriskeistä kannattaa ensin keskustella osakkaan kanssa. Suuria paloriskejä aiheuttavat muun muassa poistumisreittien tukkiminen ja tavaroiden säilytys lieden, uunin tai tulisijan välittömässä läheisyydessä. 

Lain mukaan hallituksen jäsenellä, isännöitsijällä tai heidän valtuuttamallaan henkilöllä on oikeus päästä huoneistoon silloin, kun se on tarpeellista huoneiston kunnon ja hoidon valvomista tai huoneistossa tehtävää kunnossapito- tai muutostyötä varten. Vierailusta sovitaan asukkaan kanssa käyntiaika, paitsi jos työn kiireellisyys vaatii nopeampaa toimintaa. 
 
– Jos palon vaara asunnossa on ilmeinen, taloyhtiön tulee tehdä ilmoitus paikalliselle palotarkastajalle pelastuslaitoksen kautta. Pelkkä epäsiisteys ei riitä, vaan tavaramäärän on muodostettava todellinen turvallisuusriski, Ravi sanoo. 

Asunto-osakeyhtiölain mukaan osakkaan vastuulle kuuluu asunnon sisäosien kunnossapito ja asunnon turvallinen käyttö. Asukkaan tulee myös perehtyä taloa koskeviin turvallisuusasioihin.

Palotarkastaja arvioi tulipaloriskin ja määrää tarvittaessa osakkaalle määräajan tavaroiden karsimiselle. Tarvittaessa voidaan asettaa uhkasakko tai teettämispakko, ja työ voidaan teettää myös ulkopuolisella toimijalla osakkaan kustannuksella. 

– Runsas tavaramäärä voi herättää asukkaassa häpeää, minkä takia hän saattaa vastustaa isännöitsijän tai huollon pääsyä asuntoon. Pelastuslain mukaan palotarkastaja on kuitenkin päästettävä kaikkiin tarkastettaviin tiloihin ja kohteisiin. 

Mikäli pääsy huoneistoon evätään, yhtiön edustajilla on oikeus pyytää poliisilta virka-apua tarkastuksen toteuttamiseksi. 

Hallintaanotto mahdollinen

Jos keskustelut ja tarkastukset eivät johda tilanteen korjaantumiseen, taloyhtiön tarvitsee mahdollisesti ryhtyä hallintaanottotoimiin. Oikeuskäytännössä paloturvallisuuden laiminlyönti ja liiallinen tavaramäärä rinnastetaan huoneiston huonoon hoitoon (KKO:2022:61) eli se toimii perusteena toimenpiteelle. 

Taloyhtiö voi ensin antaa siivouskehotuksen, jossa osakasta velvoitetaan ryhtymään toimiin määräaikaan mennessä. Jos mitään ei tapahdu, ja tilanne tulehtuu riidaksi, näyttötaakka on taloyhtiöllä. Näyttönä voidaan hyödyntää muun muassa yhteistyötä viranomaisten kanssa. 

Ravi muistuttaa, että taloyhtiö voi tietyissä tilanteissa ryhtyä toimiin ilman hallintaanottomenettelyä. Jos esimerkiksi huoneiston siivoaminen tai tavaroiden siirtäminen on välttämätöntä yhtiön suorittaman korjauksen tai muun kunnossapitotyön toteuttamiseksi, yhtiö voi huolehtia toimenpiteistä ja siirtää tavarat tilapäisesti muualle. 

– Kunnossapitotyö on tällöin mahdollista teettää osakkaan kustannuksella, jos tämä laiminlyö velvollisuutensa ja siitä aiheutuu haittaa yhtiölle tai muille osakkaille.

Inhimillinen ongelma

Pehmeä ja ihmisläheinen lähestyminen on taloyhtiölle usein paitsi nopein myös edullisin tapa edetä.

Esimerkiksi palotarkastajilla on velvollisuus ilmoittaa sosiaalitoimeen, jos asukkaan hyvinvointi ja pärjääminen huolestuttaa. Lisäksi kuka tahansa on oikeutettu tekemään huoli-ilmoituksen asuinpaikan hyvinvointialueelle.  

– Hyvän keskusteluyhteyden vaaliminen ja yhteistyö asukkaan lähipiirin kanssa ovat arvokkaita keinoja ongelman ratkaisussa, Ravi lisää. 

Kiinteistöjuristin puoleen kannattaa kääntyä hyvissä ajoin, jos taloyhtiössä on epävarmuutta oikeista toimenpiteistä tai hallintaanottomenettelystä. Näin varmistetaan, että prosessi etenee lainmukaisesti ja sujuvasti.

Kuva: Shutterstock

Lue lisää:

Vuokralainen asui valtavan tavarakaaoksen keskellä – häätö ratkaistiin hovioikeudessa