2019AJANKOHTAISTAPuheissa nyt -blogiPuheissa nyt -blogi 2019

Mitä isännöitsijältä odotetaan asuntokauppaan liittyvissä asioissa?

Asuntokauppalaissa myyjälle on säädetty käänteinen tiedonantovelvollisuus. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että ellei tarpeellisia ja vaikuttavia tietoja ole annettu, kaupassa voi olla virhe, joka oikeuttaa ostajan saamaan hinnanalennusta tai jopa purkamaan kaupan.

Kätevä apuväline tässä tiedonantovelvollisuuden täyttämisessä on asunto-osakeyhtiölain mukainen isännöitsijäntodistus ja muut taloyhtiön asiakirjat. Joskus on kysytty, onko isännöitsijäntodistus asuntokaupassa pakollinen? Ei välttämättä, mutta ostajalle tarpeelliset tiedot on halvempi ja helpompi antaa isännöitsijäntodistuksen kaltaisessa paketissa, liitteineen. Asuntolainaakaan ei irtoa ilman kyseistä asiakirjaa. Kun kaupassa on mukana välitysliike, sille on säädetty hyvin yksityiskohtainen tiedonantovelvollisuus. Tarvittavia tietoja löytyy muun muassa isännöitsijäntodistuksesta.

Myyjä vastaa asuntokaupassa myös välitysliikkeen myyjän puolesta ostajalle antamista tiedoista, ei vain omistaan. Tässä myyjän täytyykin olla tarkkana: jos liikutaan hatarilla tai vanhoilla tiedoilla, mahdollinen asuntokauppariita voi odottaa kulman takana. Hyvä välitystavan mukaan annetut tiedot eivät saa olla yli kolme kuukautta vanhoja. 

Laissa ja asetuksessa sanotaan, mitä tietoja isännöitsijäntodistuksessa pitää olla, mutta toisinaan syntyy tarve lisätiedoille. Isännöitsijälle kesken toimintakertomuksen kirjoittamista soittava kiinteistövälittäjä on häiriötekijä, joka kyselee asioista, jotka löytyvät isännöitsijäntodistuksesta – tai pitäisi löytyä. Välittäjälle taas tulee työssään helposti tunne, että isännöitsijä on vaikeasti tavoitettavissa. Kokenut isännöitsijä pitää kiinni siitä, että todistuksessa on kaikki tarpeellinen ja enemmänkin, jolloin lisäkyselyn tarve vähenee tai poistuu. Joskus on siis parempi kertoa etukäteen enemmän kuin vähemmän.

Isännöitsijällä ja välitysliikkeellä on oma roolinsa, mutta myös yhteinen päämäärä: loppukäyttäjien eli osakkaiden palveleminen olivat he nykyisiä, entisiä tai tulevia. Hyvin sujuvaa yhteistyötä voi aina parantaa ja huonosta tehdä hyvää. Kun yhdessä vältetään turhia törmäyksiä, siitä hyötyvät yksittäiset osakkaat ja koko taloyhtiö. 

Isännöitsijällä ja välitysliikkeellä on oma roolinsa, mutta myös yhteinen päämäärä: loppukäyttäjien eli osakkaiden palveleminen.”

Asianajaja Matti Kasso