Jos uuden taloyhtiön alkutaipaleella vastaan tulee vikoja, joiden korjaaminen kuuluu rakennuttajalle, kannattaa toimeen tarttua heti. Reklamaatio kannattaa tehdä hyvissä ajoin, hidastelu saattaa tulla kalliiksi.
Muista, että reklamaatio voi vanhentua
Rosén muistuttaa, että 10-vuotisvastuusta puhuminen on sinänsä harhaanjohtavaa, sillä mainitun kymmenen vuoden enimmäisajan sisälläkin noudatetaan yleistä kolmen vuoden vanhentumisaikaa. Toisin sanoen vaatimus vanhenee kolmessa vuodessa siitä, kun taloyhtiö on havainnut virheen/puutteen tai taloyhtiön olisi pitänyt havaita se.
– Mikäli vaatimusta ei tässä ajassa esitetä, vaatimus vanhentuu. On huomattava, että lisäksi jo tehdyt reklamaatiot voivat myös vanhentua, jos asiassa jäädään reklamoinnin jälkeen passiivisiksi yli kolmeksi vuodeksi, Rosén täsmentää.
Vaatimuksen vanhentumisen lisäksi on muistettava reklamaatioaika. Asuntokauppalain mukaan reklamaatio tulee tehdä kohtuullisessa ajassa siitä, kun virhe on havaittu tai se olisi pitänyt havaita. Kohtuullinen aika on suhteellisen lyhyt, tyypillisesti vain 2–3 kuukautta, ehkä jonkin verran enemmän.
Kohtuullinen reklamaatioaika saattaakin yksittäisten virheiden osalta kulua umpeen ja vahingonkorvaus jäädä saamatta, vaikka velan vanhentumisaikaa olisi vielä jäljellä.
– Reklamaatioon on sisällytettävä selvitys virheestä ja vaatimukset. Se kannattaa aina tehdä kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostitse, jotta riitatilanteessa voi näyttää toimineensa oikein. Myös aktiivisuus on tärkeää. Jos vastausta ei kuulu, reklamoijan vastuulla on kysellä perustajaosakkaan perään, lähettää sähköpostia ja muistutella asiasta, Rosen sanoo.